دکترمحمدصادق محبی نظر، درگفتگو با حامی ایرانیان از همدان گفت: به صورت متوسط رشد حدود ۱۰ درصدی در مصرف سوخت مایع در کشور را داریم و یارانه ۸۰ میلیارد دلاری سوخت گویای وضعیت بحرانی در تصمیم سازی این حوزه است.
رئیس انرژی مجمع مشورتی نظام مسائل کشور گفت: شرایط تولید و توزیع بنزین و گازوییل به گونهای است که مسیر این چرخه را هر لحظه ممکن است نامتوازن کند و در صورت عدم چاره اندیشی عاجل تبعات متعددی را در پی خواهد داشت.
محبی نظر با اشاره به مصرف بهینه روزانه بنزین در کشور گفت:مصرف روزانه بنزین در کل کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است که از ابتدای سال جاری تا ۱۱۷ میلیون لیتر هم رسیده و پیکهای مصرف متعددی را تجربه کرده ایم. از سوی دیگر، پیش بینی میشود مصرف تا ۱۵۰ میلیون لیتر در روز نیز ثبت لذا ناترازی سوخت علی الخصوص بنزین از آنچه تصور میکنیم به ما نزدیکتر است و اگر مدیریت نشود قطعاً به وارد کننده بنزین تبدیل خواهیم شد.
وی یادآورشد: فرصتهای متعددی در برنامه ریزیهای میان و بلند مدت برای رفع ناترازی سوخت متصور بوده که متاسفانه فرصت سوزی اتفاق افتاده است. روند اجرای طرحهای پتروپالایشگاهی پیشرفت مطلوبی نداشته و هیچگونه سنخیتی با برنامه زمان بندی شده ندارد. عملیات احداث مجموعه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی باید از ابتدای امسال آغاز میشد با این حال تاکنون اجرایی نشده است.
رئیس انرژی مجمع مشورتی نظام مسائل کشور باتوجه به درمان ناترازی سوخت و مصرف بهینه تاکیدکرد: باید در بخشهای مختلف تولید، انتقال، تخصیص و توزیع صورت پذیرد و اعمال سیاستهای یک جانبه، نه تنها مشکلی را حل نمیکند بلکه به صورت بار مضاعف سایر قسمتهای چرخه سوخت را تحت فشار قرار میدهد. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از انرژی الکتریکی بجای انرژی حرارتی میتواند تا حدودی مصرف غیربهینه سوخت را کاهش دهد.
این مقام مسئول ادامه داد: در تخصیص و قیمت گذاری بنزین و گازوئیل فاکتورهای متعددی دخیل هستند و میتوان با قیمت گذاری عادلانه و مناسب نقش موثری در مصرف بهینه سوخت برداشت. چه بسا تصمیم نادرست موجب خروج مصرف از کانال توازن شده و نوعی آشفتگی را ایجاد کند.
محبی نظر در انتها خواستار فرهنگ سازی مصرف بهینه بنزین در خانوادهها شد و گفت: تا زمانی که این انرژی نسبتا رایگان در بین مردم توزیع شود ارادهای برای کاهش مصرف وجود ندارد.